A karácsony ünnepkörének és szokásainak eredete
még ősember korunkban keresendő. A napfordulók éjszakái minden nép
hitében az emberfeletti lények földön-járásának órái, ekkor lehet
őket megnyerni vagy legalább a rontást távol tartani, a varázsló és jövőkutató
szokásokkal. Mindenki másképp ünnepelt; lakomás ünnep volt például a rómaiaknál
és a halottak megvendégelésének estéje a germánok körében. A keresztény
egyház a világosságot és az életet egyszerre kapcsolta Istenhez,
ezért december 25-e Jézus születésének, azaz a " világ
világosságának", a szeretetnek ünnepe lett.
A magyar hagyományok szerint a karácsony esti vacsorához az asztalt ünnepélyes
módon terítik meg.
Hagyományosan először az erre a célra készített úgynevezett karácsonyi abroszt terítik fel. Erre kistányérban magvakat tesznek, kosárkában hagymát, fokhagymát, krumplit, tálban sült húst, kolbászt, hurkát, szalonnát, frissen sült kenyeret, kalácsot, diót, mézet, bort. Az asztal alá a hagyomány szerint szénát szórnak, gazdasági eszközöket raknak. Ezek mágikus célzatúak, biztosítják, hogy jó legyen a termés, az eszközök használhatók maradjanak. A gazdasszony még a kertbe is kimegy megfenyegetni a gyümölcsfákat, hogy a következő évben sokat teremjenek.
Hagyományosan először az erre a célra készített úgynevezett karácsonyi abroszt terítik fel. Erre kistányérban magvakat tesznek, kosárkában hagymát, fokhagymát, krumplit, tálban sült húst, kolbászt, hurkát, szalonnát, frissen sült kenyeret, kalácsot, diót, mézet, bort. Az asztal alá a hagyomány szerint szénát szórnak, gazdasági eszközöket raknak. Ezek mágikus célzatúak, biztosítják, hogy jó legyen a termés, az eszközök használhatók maradjanak. A gazdasszony még a kertbe is kimegy megfenyegetni a gyümölcsfákat, hogy a következő évben sokat teremjenek.
A karácsonyi abrosznak kizárólag a
karácsonyi vacsoránál van helye. A karácsonyi abrosz varázs- és
gyógyerejébe vetett hit annyira fontos volt, hogy beteg embert - gyógyulás
végett - megdörzsöltek az abrosszal, átkötötték, betakarták, stb. Másutt az
abrosszal takarództak, hogy ne legyenek betegek. Néhol a jó termés reményében
ebből vetették a búzát. Volt, ahol úgy tartották, ha kimossák, következő
karácsonyig elmegy a varázsereje; majd ismét karácsonykor kapja vissza. A
karácsonyi abrosz mágikus alkalmazása Európa más területein is megtalálható. Színe általában fehér,
díszítése fehér vagy piros; szőtt, vagy hímzett. Néhol a felterítés módja
is meghatározott. A karácsonyi étkezés alatt keletkezett morzsákat az
állatok elé szórják.
Enni csak az éjféli mise után szoktak, előbb semmi
esetre sem.
Az otthoni teendők elvégzése után készülőknek a
templomba, de beharangozás előtt nem mennek be, mert úgy tartják, hogy ott,
akkor egy halott pap tart misét a halott lelkeknek. Kint várakoznak tehát,
harangozáskor bemennek a templomba.
Betlehemes játék a karácsonyi történethez kapcsolódó,
énekelt és recitált darabok neve, amit a templomban a mise előtt adnak elő. A
betlehemesek változatosak lehetnek. Jellemzően szerepel benne az angyal
ébresztője és híradás és a keresztény körben elterjedt Jézus születése
történetet dolgozza fel sok helyi humorral és fantáziával. A játék főbb
szereplője a kissé süket öreg pásztor, akinek süketsége miatt tréfás
félrehallásai a humor forrása. A pásztorok félreértik az angyal latin
beszédét, tudatlanok, de jó szívűek, táncolnak, furulyáznak, énekelnek.
Az éjféli mise után hazafelé és a vacsora alatt
továbbfolytatódnak a jóslások és a varázslások. Vacsora alatt a gazdasszony nem
kél fel az asztaltól, hogy jövőre jó kotlósai legyenek.
Minden kedves olvasónknak Boldog Karácsonyt kívánunk!
lejegyezte: kedves vendégünk: Tánczos Erzsébet
Forrás:
Barna Gábor:A regös hagyományok földrajzi
elterjedéséről
Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles
napok, ünnepi szokások, Mezőgazda Kiadó
GUZSALYAS - Népművészeti és Kézműves Folyóirat
Pozsony Ferenc: Az erdélyi szászok jeles napi
szokásai. Csíkszereda, 1997. Pro-Print Kiadó
MAGYAR NÉPRAJZI LEXIKON, IV. kötet, Dömötör Tekla,
regölés címszónál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése