Sok mesefilmet nézek mostanában.
Nem vagyok TV párti, de belátom, hogy napjaink technikai fejlődésével és
rohanásával egyszerűen lehetetlen felvenni a harcot – nekem legalábbis nem
sikerül. (Jó, lehet és kéne, de erről majd máskor.) Jelenleg elfér egymás
mellett az életünkben az olvasott mese és a film is.
Korábban az alig-alig
eseményes nyúlfarknyiakkal kezdtük, aztán haladtunk előre mind a komplexitás,
mind a méret tekintetében. Így, szépen araszolgatva, elérkeztünk az egész estés
rajzfilmek időszakába és szülői felügyelet mellett egyre merészebb filmekhez
nyúlunk, amiket aztán könyökünkön kijövésig nézünk – mert egy DVDt is lehet
rongyosra nézni –, hogy aztán ezerszer is végigbeszéljük a csemetével a
miérteket.
Igen, végigbeszéljük,
hogy akkor hogy is van a gonosszal? – valahogy mindig ő a legfontosabb a
mesében. Mi történt pontosan? Hogyan fordulhatott elő? …és miért így? …vagy
hogyan lehetne másképp? Aztán jön a főhős, a Jó, hogy ő hogyan? …és miért? …és
milyen eszközökkel? Kivel, kiért és ki
ellen? Majd, ha ezt jól körbejártuk,
akkor jönnek egyenként a mellékszereplők – néha olyanok is előkeverednek, akik
az én látómezőmben alig villannak fel. Jól van ez így, együtt végig nézzük, át-
meg átbeszéljük, újrajátsszuk, megvitatjuk, néha új és hihetetlenül kreatív
forgatókönyveket is összeütünk. Mikor-hogy. Néha, a sokadik megnézésre jön az "anyamegvilágosodás" pillanata: Aha! Szóval erről szól ez a mese! Erről? Ne! …és
így??
Érthetetlen? Mondok
példát:
Merida- a bátor (Brave;
Disney, 2012) Fiús anyáknak, már felnőtt gyerekkel rendelkezőknek, nem filmeseknek
vagy egészen aprógyerekkel bíróknak pár szóban a filmről: helyszín Skócia,
főszereplők a klánokat egyesítő király lánya és az egész királyi család. A konfliktus
forrása: menjen-e férjhez a hajadon az ősi szokásjog szerint vagy se. Aztán van
benne varázslás, medve, ménhír, íj és ló is, ahogy kell. Minden összeáll egy vörös
hajú vadócról szóló filmhez; és miről szól a film? Hát, a megvilágosodott anya
szerint, a serdülő kor küzdelméről. Bővebben arról, hogy hogyan akar egy magonc
kibújni a rá kényszerített hétköznapok alól, hogyan beszélnek el egymás mellett
a generációk, hogyan tesz meg egy tini bármit-, hogyan vállal egetverő
kockázatot, csak azért, hogy a saját feje után mehessen. Ja, és hogy hogyan
hozza elő a szüleiből (itt lányról lévén szó az anyjából) az állatot… ilyen és
ehhez hasonló ínyencségek a téma, s bizony, amit leírtam szó szerint értendő.
Persze a végén – Disney
alkotásról lévén szó – minden jóra fordul, de a film maga, illetve a folyamat,
elég ijesztő. Vajon van más alternatíva? Nem is tudom, lássuk csak, mi is van a
többi mesében: a kishableány mindenét oda adja egy álomért, Aranyhaj gubancból
gubanca evickél, csak hogy eljuthasson az eredetlámpásáig, Mulan fiúnak áll
inkább, mint hogy a lányos sorba beálljon, és folytathatnám napestig! Persze a
fiús anyáknak se könnyebb, egy szikrával sem, hiszen ott van mindjárt Pán Péter,
aki egyszerűen nem hajlandó felnőni, vagy
Pinokkió, aki nem akar iskolába menni, vagy a Dzsungel könyvének
Mauglija, aki aztán tényleg mást szeretne, mint ami van; és a sor itt nem ér
véget. Szándékosan a Disney mesékből idéztem. Mert bár tudjuk jól, hogy a
gyerekeinknek jobbat tesz, ha olvasunk nekik vagy ők olvasnak, ezeket a meséket
készen kapják. És nem tudnak kitérni előlük a legjobb szülői akarat ellenére
sem. De mi, szülők, értjük-e a bennük jól-rosszul kódolt üzenetet? Nem tudom.
Szeretettel várom, kedves Olvasó, a Te olvasatodat; ha volt már ilyen
aha-élményed mese kapcsán; az én kódfejtéseimet, ha szeretnéd, sorozatban olvashatod
majd.
A jelen írásban
felvetetteket egy magvas gondolattal tudom summázni:
Kedves szülők és
gyerekek! Készüljetek a serdülő korra! Öveket becsatolni, rázós időszak
következik! De kitartás! Előbb vagy utóbb vége lesz!
lejegyezte: ebarátnőm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése