...avagy a vásárlók is
lehet(né)nek udvariasak
Egyik ismerősöm épp
szakdolgozatot ír. Történetesen az adott intézmény rektoránál. Tegnap volt a
leadási határidő, de még egy sort sem vetett papírra. Felesége javasolta neki,
hogy feltétlenül írjon a rektornak, és tájékoztassa a dolgok állásáról. A válasz
a következő volt: „Majd írok nekik holnap, talán, ha lesz kedvem. Ők vannak
értem, és nem én őértük!”. Nos, igen, ha az anyagi oldalt nézzük, talán így
van, de azért vannak itt egyéb szempontok is.
Egy másik esetben
egy szolgáltató cég beszállítója egy nagy multinak. A nagy multi álláspontja
az, hogy bármilyen munkát bármikor lemondhatnak, akár egy nappal az esedékesség
előtt is. Tehát nagyjából úgy, mint amikor valaki megrendel egy
lakásfelújítást, megállapodik a kivitelezővel, majd – miután az már nyilván
minden szükséges anyagot beszerzett, a munkát beütemezte, a munkásokat
hadirendbe állította és készen áll a felvonulásra – egy nappal a kezdés előtt
lemondja az egészet. „Mi ezzel a probléma?” – kérdezte a beszerzés.
Az egyik nagy
egyetem nemzetközi programjának koordinátorai panaszkodtak a hallgatókról, akik
semmilyen határidőt nem vesznek figyelembe, a dokumentumokat, egyéb anyagokat
bekérő emailekre nem reagálnak, majd amikor mindezek miatt kimaradnak
valamiből, felháborodnak, és azzal érvelnek, hogy ők itt az ügyfelek, mégis mit
képzel az egyetem.
Frei Tamás
Kávélapjában olvastam, hogy Franciaországban a kávéházak munkatársai egyre
látványosabb akciókkal azt szeretnék elérni, hogy ne csak nekik kelljen
mosolyogniuk, hanem a vendég is legyen udvarias. Elegük lett abból, hogy a
fogyasztó lehet nyegle, flegma, durva, parancsolgató, vagyis a „vásárlónak
mindig igaza van” jelmondatból, és abból, hogy nekik mindent el kell tűrniük.
Egy nizzai kávézóban ezért ugyanannak a kávénak most már háromféle ára van. Minél
udvariasabb a vendég, annál kevesebbet fizet. Ha csak parancsoló hangnemben
annyit mond a pultnál, hogy „egy kávét”, akkor 7 eurót fizet. Ha elhangzik a
szájából a „kérek” is, akkor már csak 4.25 eurót. Ha köszön, és jó napot
kíván, akkor mindössze 1.45 eurót.
Kedves ügyfelek,
vásárlók, szolgáltatást igénybe vevők! Mi, szolgáltatást nyújtók megtisztelve
érezzük magunkat, hogy igénybe veszitek a munkánkat, időnket, kedvességünket,
törődésünket. Kérünk szépen Benneteket, hogy legyetek tekintettel ránk is, és
tegyük ezt a folyamatot egy egymást tisztelő, értékelő, kölcsönösen mosolygós,
örömteli eseménnyé!
Köszönöm!
lejegyezte: szemfény
a kép forrása: az internet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése