Oldalak

2014. május 19., hétfő

A szolgáltató is ember...

...avagy a vásárlók is lehet(né)nek udvariasak

Egyik ismerősöm épp szakdolgozatot ír. Történetesen az adott intézmény rektoránál. Tegnap volt a leadási határidő, de még egy sort sem vetett papírra. Felesége javasolta neki, hogy feltétlenül írjon a rektornak, és tájékoztassa a dolgok állásáról. A válasz a következő volt: „Majd írok nekik holnap, talán, ha lesz kedvem. Ők vannak értem, és nem én őértük!”. Nos, igen, ha az anyagi oldalt nézzük, talán így van, de azért vannak itt egyéb szempontok is.


Egy másik esetben egy szolgáltató cég beszállítója egy nagy multinak. A nagy multi álláspontja az, hogy bármilyen munkát bármikor lemondhatnak, akár egy nappal az esedékesség előtt is. Tehát nagyjából úgy, mint amikor valaki megrendel egy lakásfelújítást, megállapodik a kivitelezővel, majd – miután az már nyilván minden szükséges anyagot beszerzett, a munkát beütemezte, a munkásokat hadirendbe állította és készen áll a felvonulásra – egy nappal a kezdés előtt lemondja az egészet. „Mi ezzel a probléma?” – kérdezte a beszerzés.

Az egyik nagy egyetem nemzetközi programjának koordinátorai panaszkodtak a hallgatókról, akik semmilyen határidőt nem vesznek figyelembe, a dokumentumokat, egyéb anyagokat bekérő emailekre nem reagálnak, majd amikor mindezek miatt kimaradnak valamiből, felháborodnak, és azzal érvelnek, hogy ők itt az ügyfelek, mégis mit képzel az egyetem.

Frei Tamás Kávélapjában olvastam, hogy Franciaországban a kávéházak munkatársai egyre látványosabb akciókkal azt szeretnék elérni, hogy ne csak nekik kelljen mosolyogniuk, hanem a vendég is legyen udvarias. Elegük lett abból, hogy a fogyasztó lehet nyegle, flegma, durva, parancsolgató, vagyis a „vásárlónak mindig igaza van” jelmondatból, és abból, hogy nekik mindent el kell tűrniük. Egy nizzai kávézóban ezért ugyanannak a kávénak most már háromféle ára van. Minél udvariasabb a vendég, annál kevesebbet fizet. Ha csak parancsoló hangnemben annyit mond a pultnál, hogy „egy kávét”, akkor 7 eurót fizet. Ha elhangzik a szájából a „kérek” is, akkor már csak 4.25 eurót. Ha köszön, és jó napot kíván, akkor mindössze 1.45 eurót.

Kedves ügyfelek, vásárlók, szolgáltatást igénybe vevők! Mi, szolgáltatást nyújtók megtisztelve érezzük magunkat, hogy igénybe veszitek a munkánkat, időnket, kedvességünket, törődésünket. Kérünk szépen Benneteket, hogy legyetek tekintettel ránk is, és tegyük ezt a folyamatot egy egymást tisztelő, értékelő, kölcsönösen mosolygós, örömteli eseménnyé!


Köszönöm!

lejegyezte: szemfény




a kép forrása: az internet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése