Oldalak

2014. május 11., vasárnap

Egyszerű! Keressünk gazdasági modell szerint

A munka világába bekerülni és aztán igazán jól csinálni, nem egyszerű.
Sokunk álma a „tedd, amit szeretsz, és többé nem kell dolgoznod egy napot sem”, de a megvalósításhoz kell valami különleges. Megtalálni az „álommelót”, talán ez a legnehezebb, mert aztán, ha már megvan, elkap bennünket a „flow” és sodor, észre sem vesszük, hogy jobb esetben másod-,  s ami gyakoribb: rosszabb esetben elsőhegedűsként van jelen életünk zenekarában. Maga a keresés időszaka viszont nagyon lélekölő tud lenni. Keresgélés közben tekinthetjük a dolgot modern rabszolgaságnak, vagy érezhetjük azt, hogy útvesztőben tévelygünk, a megtalálás kényszere visz bennünket tovább.

Ilyen esetben a legpraktikusabb, amit tehetünk, hogy pontról pontra kidolgozzuk a kesési stratégiánkat. Pontosan úgy, mint egy üzleti tervet. Kell hozzá az egyéni profil, a marketing terv, a végrehajtási terv, és a gazdasági terv. Ennyi! Mondom, hogy nem bonyolult.
Persze lehet ezt bonyolítani – és elismerem, azért egy bizonyos fokig kell is! Nézzük csak, mit is gondoljunk át az egyéni profil címszó alatt.
Fontos, átgondolni a hitvallásunkat, filozófiánkat: mit gondolunk mi a munkáról és arról, hogy általában mit jelent dolgozni. Legyen ez a keresésünk alapja, akkor nagyobb az esély, hogy azt találjuk, amit szeretnénk. Aztán érdemes leltárba venni, hogy mit tudunk, milyen képességeink-készségeink vannak, mik az erősségeink, lehetőségeink (amire építhetünk), mik a fejlesztendőink (akarunk-e ezekkel foglakozni most, vagy ráér) és melyek a veszélyt rejtő területek  - ezt kell majd elkerülnünk!

A szakmai rész általában adott, de próbáljuk meg elképzelni és képzeletben alaposan körül járni, hogy hogyan szeretünk dolgozni. Fontos-e számunkra a keretek pontos ismerete, vagy inkább a magunk szabályai szerint szeretünk játszani, fontos-e hogy rutinszerűen, megszokott mederben menjenek a dolgok, vagy jobb szeretjük az ad-hoc kihívásokat, azt, ha folyamatosan új dolgokkal kell foglakoznunk, jobban szeretünk irányítani, vagy teher mások munkájáért is felelősséget vállalni. Első olvasatra lehet, hogy furán hangzik, de ezek a kérdések nagyon jól behatározzák a munkastílust és ha a megpályázott munkában ezt várják el, könnyedén fogjuk venni az akadályokat. Ellenkező esetben, hiában passzolnánk szakmailag, nagyon nehéz lesz örömmel teljesíteni. 

A marketing terv címszóhoz azt kell alaposan végig gondolnunk, milyen területen szeretnénk elhelyezkedni, ki az ideális- és ki a „célmunkáltató", hogy hová pozícionáljuk magunkat a munkaerő piacon, kik a versenytársaink, kikkel kell majd az adott munkakörért megküzdeni, kik közül kell kitűnni. Milyen eszközökre és alkalmazásokra lesz szükségünk, hogy ezt megvalósítsuk (életrajz, kapcsolati tőke, állásbörzék, hirdetési felületek, adatbázisok, tanácsadók, stb.)

A megvalósítási tervben a konkrét folyamatokat kell végig gondolni: hogyan jutathatjuk el önmagunkat az álom munkakörig. A lehetőségek felkutatása, a "jégtörés”, az "ajtónyitók”, azaz hogyan jutunk be a célmunkáltatóhoz, némi interjútechnika – hogyan vesszük le a lábáról a kiválasztót telefonos-, személyes találkozások során. És azt se feljtsük ki a végiggondolandók sorából, hogy hogyan ünnepeljük meg az IGEN-t.

A gazdasági terv, bár utolsóként kerül megemlítésre, az egyik legfontosabb mozzanat.  Itt fontos előre átgondolni, hogy milyen kemény paramétereket akarunk magunknak: fizikai távolság - utazási idők és lehetőségek figyelembe vételével -, cégméret, piaci szegmens, nyelvi korlátok, juttatások, kompenzáció, előzetes "ráfordítás–haszon" kalkuláció. Ennek az alapos végig gondolása segíthet majd a végső megállapodás sikerében. És bár mindenütt érdemes határidőkkel operálni, itt gondoljuk végig azt is, hogy mennyi időt adunk magunknak az egészhez, és mikor kell elkezdeni majd egy esetleges B terven gondolkodni. A B terv amúgy is jó ötlet, mert van az úgy, hogy ezeket az alaplépéseket betartjuk és mégis rossz lóra teszünk; és akkor mindig jól jöhet ha "van mááásik".

Van még egy dolog, amit soha nem szabad elfelejteni munka vagy pontosabban állás keresés során: hogy a kiválasztás folyamata bár nagyon egyenlőtlennek tűnik, mégiscsak kéttényezős. A cég kiválasztja, hogy kit bíz majd meg munkával és kinek fizeti a havi fixet, a munkavállaló pedig kiválasztja, hogy kire bízza/szánja az elkövetkező években az életének legalább az egyharmadát.

Nem kicsi a tét! A választás pedig mindig kettőn áll!
lejegyezte: ebaratnőm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése