Nem
is olyan régen egy illat múzeumban voltunk. Izgalmas kalandozás az érzékek
birodalmában. Mert, bár szagokról-illatokról szólt, a látvány sem volt elhanyagolható
– az is a mítosz része, de erről majd később.
Kezdjük csak az elején. A szaglás, egyike az öt érzékelési módnak, alapvetően
egy eszköz a világ megismerésére, a tájékozódásra; azaz információ felvételére.
Na, és ki tekint manapság így rá? Abban biztosak vagyunk a
szagokkal kapcsolatosan, hogy mi az, amit nem akarunk, a büdös ösztönös és
azonnali reakciót vált ki mindenkiből, de az információk komplexitását közel
sem bontjuk ki olyan részletesen mint egy hang-, látvány- akár tapintás-élmény
esetében. Egyszerűen a megszökünk-megszokunk alternatívák valamelyikét
választva elszelelünk a számunkra büdös közeléből vagy mire
észrevennénk, hipp-hopp, hozzá szokunk és már nem is érezzük azt. Amit pedig nem érzékelünk,
az számunkra nincs – ilyen a mi struccpolitikánk! A kellemes illatok nem minden
esetben váltanak ki ehhez hasonló heves viszonyulást – bár elismerem, éhes
embernek a friss meleg kenyér illata olyan nyálelválasztást és olyan képzelet sorozatot indít el, hogy
ihaj-csuhaj, de ezt is pont ugyanúgy meg lehet szokni, mint bármi mást. Kérdezzétek
meg a pékinasokat!
Vajon miért van az, hogy a szag-illat élményeinkre nem úgy tekintünk mint információ forrásra? Miért nem használjuk úgy mint a látványból, hangból vagy test-érzékelésből származó jelzőrendszert? Részben azért, mert nem figyelünk és nem tanulunk rá a szagélmények
értelmezésére. Míg, ha tapintás-nyomás érzékelés, látvány- és hangélményről beszélünk, azok árnyalatainak számtalan jelentése van számunkra, és tanuljuk élethosszig, addig az orrunk, az csak úgy van. Kinek-kinek amilyen jutott vagy
amilyenre a plasztikai sebész átszabta. Sok ember szinte soha nem figyel arra,
hogy éppen mi az amibe „beleüti az orrát” - és itt most nem (csak) a mondat átvitt értelmére gondolok. S így ember legyen a talpán, aki a
szagok és illatok miriádjában pontos különbséget tud tenni az árnyalatok
között és értelmezni is tudja azokat. A jelenség egyik magyarázata tehát az, hogy nem figyelünk rá, bár ha megtennénk, nagyon
sokat tudnánk javítani a szag-illat felismerő képességünkön. A magyarázat másik része az, hogy a
szaglás központja az idegrendszer szintjén sem a „tudatos-agyunk” közelében
található. Így lehetséges, hogy bizonyos szag-illat ingerekre tudattalanul
reagálunk. Szinte ösztönösen közelítünk: „Olyan vonzó, de nem tudom
megmondani, hogy miért!” - vagy távolodunk, szinte menekülünk előle: "Én ezt nem bírom elviselni". Igen, reagálunk, de nem tudatosan. Pedig milyen
sok fontos információ lebeg körülöttünk. Szinte mindennek van szaga, és ez a
szag az állapotra jellemző, tehát arról szól, hogy az a növény, állat, ember
vagy tárgy milyen állapotban van. Abban segít nekünk, hogy hogyan viszonyuljunk
hozzá: közeledjünk vagy kerüljük el. Mondjuk az élelmiszerek kapcsán látványos
a példa: ha az orrunkra hallgatunk, nagy valószínűséggel el tudjuk kerülni a
gyomorrontást.
Az emberi szagok-illatok esetében sem más a helyzet, még ebben az agyon maszkolt
világban is világosan kiszaglik, ha valaki fél, vagy dühös. Vannak kultúrák, ahol
az emberek meglehetősen közelről beszélnek egymással, s itt kifejezetten része
a kommunikációnak a másik „testszaga”. A mi nyugati kultúránk más. Itt egész
iparág épült arra, hogy ezeket a testszagokat levakarjuk magunkról, - ha lehet 24
vagy akár 48 órára - s egy másik, hogy, ha mégis megmaradna valami elfedjük azt. Történik mindez annak érdekében, hogy valaki mások lehessünk, mint akik vagyunk, legalábbis a szagunkat-illatunkat tekintve. És itt jön a korábban említett mítosz. A parfüm biznisz. Biztosan
sokan hallottatok róla, hogy az igazi üzlet a nagy divatházaknál nem maga az
elegáns kollekció, hanem a kiegészítők, elsősorban a parfüm értékesítése. Mert a divatház a ruházathoz
képest - amiből gyakran tenger munkával, azaz nagyon sok pénzért, egyetlen vagy nagyon kevés darab készül el - egészen "potom" pénzből és pénzért juttatja hozzá a vásárlók tömegét, a reklámokon belénk sulykolt életérzéshez. Nagy tételben. Mindenkinek. Ugyanazt!
De
nem leszek igazságtalan, én magam is szeretem a rafináltan megkomponált
illatokat, a hozzá kreált üvegcséket és a köréjük körített mítoszt. Imádom
szagolgatni, felfigyelek, ha valaki markáns illatnyomot hagy maga után és jó
érzés, amikor elhiszem, hogy én is belebújtam az általam az alkalomhoz választott
illatfelhőbe. Mert az illat öltöztet. Ja, és azzal vigasztalom magam, hogy az
illat a bőröm jellegzetességétől igazán egyedivé, csak az enyémmé szelídül.
Megvettek. Az orromnál fogva….
lejegyezte:
ebarátnőm
a képen Lanvin "MySin" parfüm reklám az 1920-as évekből
a képen Lanvin "MySin" parfüm reklám az 1920-as évekből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése