4 évvel ezelőtt még nem hittem
abban, hogy létezik olyan iskola, amely gyermekként kezeli a gyerekeket, olyan,
ami nem teljesítménykényszerbe hajtja őket. Illetve tudtam, hogy vannak az
alternatív iskolák, de… Létezik-e egyáltalán olyan rés, ami a versenyistálló és
az alternatív megoldás között van?
Elsőszülött gyerekem 3 éven
keresztül járt egy olyan iskolába, ahol a teljesítménykényszer mellett rendszeres
volt a nyilvános megszégyenítés. Ehhez a megszégyenítéshez aztán lelki sérülés
társult, s ettől kezdve folyamatosan valami betegség ütötte fel a fejét. A gyerekünk egy idő után begubózott. Rengeteget tépelődtünk, hol lehet a hiba. Rá
kellett jönnünk, hogy az iskolában nem volt helyén az értékrend. Sem tudásban,
sem emberileg. Még a felismerés után is sokat harcoltunk önmagunkkal. Egyrészt
a saját kudarcunk szülőként, hogy „rossz” iskolát választottunk, rossz döntést
hoztunk. Másrészt pedig a legfontosabb; nem mindegy, hogy hosszú távon a gyerek
mit él meg és milyen mintát visz magával. Rájöttünk, hogy a gyereket EL KELL
VINNÜNK ebből az iskolából. Bármi áron.
Milyen szempontokat vetettünk fel az új iskolakeresésnél? Egyszerűnek tűnő, de annál nehezebb szempontokat. A gyerek legyen gyerek. Hagyják, hogy gyerek maradjon. Beszéljenek szépen vele, figyeljenek oda rá, bízzanak benne, szerettessék meg vele az „iskolába járást”. Ergo, érezze jól magát ott, ahol egész nap tartózkodik. Olyan nagy kérés ez?
Milyen szempontokat vetettünk fel az új iskolakeresésnél? Egyszerűnek tűnő, de annál nehezebb szempontokat. A gyerek legyen gyerek. Hagyják, hogy gyerek maradjon. Beszéljenek szépen vele, figyeljenek oda rá, bízzanak benne, szerettessék meg vele az „iskolába járást”. Ergo, érezze jól magát ott, ahol egész nap tartózkodik. Olyan nagy kérés ez?
Nekiálltunk a keresésnek. A
kiszemelt iskola egyik szünetében az udvari kerítés mellett sétáltunk, és
figyeltünk. Füleltünk, hogyan beszélnek egymással a tanárok, a tanár a
gyerekkel, a gyerek a gyerekkel. Ezt követően megkerestük az igazgatónőt, aki
készségesen fogadott, a mindig a lehető legjobb megoldásra való törekvésével átvette
gyermekünket. Ekkor bemutattak minket az igazgatóhelyetteseknek, az
iskolatitkárnak, a takarítónőnek. Ledöbbentem: hiszen itt értéke van minden
embernek!
Egy nap után már az egész tanári
kar tudta, hogy ki a gyerekem. Figyeltek rá, fontosnak tartották, hogy jól
érezze magát. Elkezdett bízni, mert hittek benne. Jó szó, türelem és a gyerekbe
vetett hit. Ezt kapta a tudás mellé. És
a begubózott gyerekem szépen lassan kezdett kinyílni… mi több, szeretett iskolába járni.Versenyekre, gyermekvasutas
képzésre jelentkezett, és innentől nem volt megállás. A begubózott gyerekem
egyszer csak szárnyra kapott. Motivált és érdeklődő lett. Egyre kíváncsibban fordult az iskola, az
osztálytársai és tanárai felé.
Nem tudom eléggé megköszönni azt, hogy
emberileg ekkorát emeltek a gyerekemen. A váltás óta már 4 év telt el. A gyerekem
azóta motivált gyerekvasutas, tanuló és élsportoló, aki mindemellett gitározni
is tanul, és ezt mind saját elhatározásból, az öröm kedvéért. Kérdem én, kell
ennél több?
Igen. Meg kell becsülni mindazt,
amit kaptunk ezektől a tanítóktól - tanároktól. És igen… van olyan is, aki csak
a negatív hozzáállást tudja átadni a gyermekeknek. De szerencsére a motiváló oldalon többen vannak.
:-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése