A
közelmúltban együtt dolgoztam egy olyan egyesülettel, amelynek munkatársai
idős, demens emberek (dementia: az értelmi képességek lassú, folyamatos
leépülése) ellátásával foglalkoznak: biztosítják számukra a szabadidő kulturált
eltöltését, a családi és társadalmi kapcsolatok fenntartását, segítenek a
problémák megoldásában, a konfliktusok megelőzésében. Mindezt azért, hogy ezek
az emberek megőrizzék, visszanyerjék önbecsülésüket, személyes hatékonyságukat,
életviteli készségeiket, és a lehető legtovább a társadalom és a család hasznos
tagjának érezzék magukat.
Az
egyesület munkatársai elképesztő türelemmel, elfogadással és kitartással
fordulnak az ellátottak felé, tisztelettel, udvariasan és kedvesen
kommunikálnak velük még akkor is, ha minden nap újra és újra el kell mondaniuk,
hogy kik ők, vagy hogy merre van az ebédlő.
Sok
minden eszembe jutott azok alapján, amit ott láttam, hallottam, és az egyik
gondolat, ami befészkelte magát a fejembe, hogy mindenki, aki ügyfelekkel tart
kapcsolatot (legyen szó belső vagy külső ügyfélről) tanulhatna tőlük.
Az
elmúlt években dolgoztam több nagy multi cégnek, ahol helyzetgyakorlat
keretében ügyfélkapcsolati helyzeteket játszottunk el összesen min. 150
alkalommal. Nem egyszer fordult elő, hogy az elégedetlen, vagy csak egyszerűen szófukar,
nem túlságosan együttműködő ügyfélnek a kapcsolattartó szerepét játszó személy
olyan válaszokat adott, amelyek azt fejezték ki, hogy nem hisz neki, hogy az
ügyfél stílusa feldühíti, hogy ez és ez a kérés „lehetetlen”, hogy ezt és ezt
kellett volna tennie, hogy az ügyfél jobban tette volna, ha emailt ír,
ahelyett, hogy az idejét vesztegeti – hogy csak néhányat idézzek. Nem is mindig
a tartalom, hanem sokkal inkább a stílus volt érdekes: arrogáns, türelmetlen,
lekezelő, a másik felet „gyereknek” tekintő, hangot megemelő, hatalmat és
pozíciót hangsúlyozó, a másikat „ostobának” minősítő.
De
személyes példákkal is tudok szolgálni: a minap az egyik biztosító munkatársa
hívott fel, és mindenáron ki akarta belőlem szedni, hogy pontosan melyik nap
fogok fizetni. Hiába közöltem vele, hogy erre a kérdésre abban a pillanatban
nem tudok választ adni, nem tágított, mert hogy neki ezt a dátumot be kell
írnia a papírjára..
Félreértés
ne essék, határozottan az a véleményem, hogy az ügyfelekkel való kommunikáció
(néhány ritka kivételtől eltekintve) nem születik velünk, hanem tanulható, és
megvannak a maga technikái, stílusbeli finomságai, módszerei, amelyeket el
lehet sajátítani. Én csupán elképzeltem, amint a képzés egyik eleme a fent
említett, demens ellátással foglalkozó egyesületnél eltöltött gyakorlati idő.
lejegyezte: szemfény
lejegyezte: szemfény
(A kép készítője ismeretlen, forrás az internet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése