Megkaptuk. Én legalábbis mindenképp magamra vettem.
Restellem nagyon, de kénytelen vagyok bevallani, élek a lehetőséggel. Nem vagyok
elég bátor vagy nem vagyok annyira elszánt, nevezzünk engem kényelmesnek vagy
csak egyszerűen biztonsági játékosnak, de töredelmesen bevallom, használok GPSt.
Haladjunk csak szépen visszafelé: igen biztonsági játékos
vagyok, nem rajongok a felesleges kockázatokért. Ha el akarok jutni Á-ból B-be,
akkor a legritkább esetben a többé-kevésbé pontos útvonal eltalálása a cél. Nem
okoz örömet, ha egy vargabetű után sikerül végre visszatalálni a helyes útra és
közben megjárok ungot-berket. Ami biztos, az a ziher, az útvonalon ne legyen a
kellőnél több meglepetés, legyen stabil és kiszámítható és a megadott időn
belül +/- 15 perccel érjek el oda, ahová akarok. Ennyi. Persze van olyan, hogy az
utazás a kaland, na ilyenkor átkottázom a beállításokat: kiveszek minden
fizetőset és autópályát és beállítom a legrövidebb utat – aztán csak győzzünk
kapaszkodni:D
Itt a következő, a
kényelem. Igen bevallom ez nem elhanyagolható szempont. Épp csak hogy a kormányt nem forgatja helyettem a kütyü, cseveg velem, képet nagyít, nyilakat villant; nekem szinte gondolkodás nélkül követni kell és közben – amikor pont nincs sürgős teljesíteni való – hátradőlve csodálhatom a tájat. Persze ezek a kényelmi fokozatok kultúrkör-függőek. Teljesen más kényelmi fokozatot biztosít például egy német, egy francia, vagy egy magyar fejlesztésű ketyere. Az ember azt hinné, hogy útvonal, forgalom és még néhány tényező az alap, és hogy ezek azonosak lévén belőlük csak szigorúan ugyanolyan, ugyanúgy működő eszköz jöhet létre. Hát kérem ez nagy-nagy tévedés. A fejlesztés során ugyanis belekódolják a működésmódba az adott kultúrkör logikáját, a német olyan szájbarágós, 100% pontosságra törekvő; a francia kicsit fellengzős és nagyvonalú, a magyar olyan vagány és közvetlenkedő… és óva intek mindenkit attól, hogy azt higgye, hogy itt sztereotípiákat villantok fel. Tessék kérem kipróbálni és ha a nyelvi akadályokat sikerült leküzdeni meg tetszik majd látni a különbséget: nem kevés!
kényelem. Igen bevallom ez nem elhanyagolható szempont. Épp csak hogy a kormányt nem forgatja helyettem a kütyü, cseveg velem, képet nagyít, nyilakat villant; nekem szinte gondolkodás nélkül követni kell és közben – amikor pont nincs sürgős teljesíteni való – hátradőlve csodálhatom a tájat. Persze ezek a kényelmi fokozatok kultúrkör-függőek. Teljesen más kényelmi fokozatot biztosít például egy német, egy francia, vagy egy magyar fejlesztésű ketyere. Az ember azt hinné, hogy útvonal, forgalom és még néhány tényező az alap, és hogy ezek azonosak lévén belőlük csak szigorúan ugyanolyan, ugyanúgy működő eszköz jöhet létre. Hát kérem ez nagy-nagy tévedés. A fejlesztés során ugyanis belekódolják a működésmódba az adott kultúrkör logikáját, a német olyan szájbarágós, 100% pontosságra törekvő; a francia kicsit fellengzős és nagyvonalú, a magyar olyan vagány és közvetlenkedő… és óva intek mindenkit attól, hogy azt higgye, hogy itt sztereotípiákat villantok fel. Tessék kérem kipróbálni és ha a nyelvi akadályokat sikerült leküzdeni meg tetszik majd látni a különbséget: nem kevés!
Elszántság, igen szerintem kell egy jó adag ahhoz, hogy az
ember kezébe vegye az irányítás. Ha valaki rászánja magát az „önnavigálásra”
és közben ő maga a vezető, akkor az osztott figyelem nem kis meló, ha pedig az
anyósülésről irányít, akkor az együtt utazók érzelmeivel kell előbb-utóbb
megküzdenie. A térképolvasás pedig egy külön műfaj – bár halottam már, hogy IQ
tesztnek a térképek összehajtogatása is megteszi. Nem beszélve arról, hogy a
navigáló korának előrehaladtával a korábban oly könnyedén felismerhető
jelzőtáblák is veszítenek az olvashatóságukból –... én ezt nem is értem...
A bátorság pedig ahhoz kellene, hogy el merjem engedni a
mankóimat, amik a jól megszokott világomhoz kötnek. Bátrabbnak kellene lenni
ahhoz, hogy ne akarjak időre, netten és fitten lehozni minden tőlem elvártat,
hogy vállaljam, hogy saját hibámból eltévedhetek, hogy merjek nevetni raja és bízzak
abba, hogy velem együtt nevet majd ezen a környezetem is. S nem utolsó sorban
legyen bátorságom tanulni ezekből a hibákból.
Ehhez képest gyakori az, hogy az anyósülésről, ölemben a
kihajtogatható térképpel felülbírálom a fecsegő GPSt és elképedve fedezem fel,
hogy az általam javasolt útvonal rövidebb, gyorsabb és szebb is…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése