Gondoltam újra megpróbálom, hiszen adódott egy lehetőség. Nem is akármilyen. Itt koncertezik Magyarországon egy amerikai jazz formáció. Soha vissza nem térő alkalom! Visszaemlékezve az egy évvel ezelőtti new york-i pozitív élményeimre (ami egyben a beavatásom is volt a jazz világába), bátran és bizakodva ültem be a koncertterem székébe.
A
koncertterem pódiumára három zenész érkezett meg, a maga szokványos
lazaságában. Vászon nadrág, kockás ing, kicsit kinyúlt, megnyűtt póló. Ez is
része a jazz világának. Fura kontrasztot adott a koncertterem patinás
épületének „súlya” és a zenészek öltözködési lazasága. Semmi lacafaca.
Bejöttek, tapsvihar. Minden bevezető nélkül fogták magukat és bevezették a
közönséget a jazz világába.
Másképp
ülök már a székben. Tudom, hogy körülbelül mit kell „értenem” a jazz nyelvén.
Nyugodtan ülök. Hegyezem a fülem. Valami olyan egyveleget kezdtem el hallgatni,
ami minden képzeletemet felülmúlta. Keresem a ritmust, az összhangot. Egyre
jobban emlékeztet egy Bartók vonósnégyesre. Megint ugyanaz az érzés, mint
régen. Iszonyatos gyorsasággal kezdek ideges lenni. Itt senki nem hallja, hogy
valami nagy gáz van? Az egyik talán hatnyolcados, a másik talán háromnegyedes
ütemben, a dobos pedig valami szürreálisan lassú taktussal. Jééézusom! A fogorvosnál nem érzem ilyen
kínosan magam, mint most.
Kiindulva
a jazzhez fűződő fura viszonyomat rájövök, hogy vissza kell fognom magam. A
látóteremben legalább 200 ember ül, hátulról nézem a fejeket. Akiket enged a
látószög, azoknak még az arcát is láthatom. Döbbenve tapasztalom, hogy majdnem
minden fej rángatózik, az arcokat megnézve, teljes átéléssel, szemet lehunyva,
átélve ÉLVEZIK??????!!!!!!! ezt a ritmustalan egyveleget. Megint
elgondolkodtam. Két magyarázatot találok erre. Az egyik magyarázat, hogy vannak,
akik azért élvezik ezt, mert ugyancsak zenészek, és hallanak valami olyat, amit
én biztosan nem. A másik az, akinek életében bot füle volt, és amikor az
iskolában felszólították, hogy énekeljen, tuti nem találta el soha a
kezdőhangot sem. No, nekik biztosan ad valamiféle élményt.
Később,
az első két egyveleget követően egészen hallgatható, a fejemben összhangot
képző hangok, hangsorok jelentek meg. Megkockáztatom, hogy egy pár percen
keresztül még élveztem is. Ekkor megint körülnéztem. A fejek még véletlenül sem
rángatóztak. Hű! Itt van az én AHA élményem újra. Ellentétesen működöm a
közönséggel :-)! Ami nekem tetszik, az a közönségnek semmiféle áramot nem ad.
Újra kezd bedurvulni a koncert, megint jön az özönvíz. Körülnézek. Hihetetlen
módon ránganak a fejek, van, aki még be is huhog, hogy milyen állati. Van, ahol
önkívületi állapotot látok arcokon. Döbbenet ül ki az arcomon. Rájövök, hogy a jazz és közöttem lévő szoros
kapcsolat egyre inkább elképzelhetetlen.
Hosszú
tapsot követően vége a koncertnek – legalábbis egy pillanatig ezt gondoltam.
Füttyögéseket, bekiabálásokat, vastapsot követően ráadás egyszer. Kétszer.
Basszus harmadszorra is visszajönnek. És nem hagyják abba. Most már „csakazértis” végigülöm. Egy hős vagyok. Gondolt már valaki arra, hogy a zenei kultúra
világában érzékszervekre hatóan miért kínzunk embereket észak-koreai
módszerekkel? Ez most felért egy ilyen érzéssel. Ja és én marha, még fizettem
is érte :-).
Megérdemlem. Saját elhatározásból mentem el, hogy megkínozzanak. Mi ez, ha nem mazochizmus?
Ergo: a mazochizmus találkozott a jazz-el, és nem tudott jól elsülni……hátha
lesz még egy következő alkalom, hogy erre rácáfoljak? Ki tudja….úgy döntöttem, ”csakazértis”
tovább próbálkozom :-).
Lejegyezte:
creaholic
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése